لارستان در عهد زندیه (قسمت اول)


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 5 آبان 1391
بازدید : 2323
نویسنده : لارستان بزرگ

لار و بندر عباس

در سال 1162 ميرزا ابوطالب به عنوان حكمران لارستان و بندر عباس تعيين شد و در معيت سيصد نفر از شيراز به لار عزيمت كرد. وي پس از ورود به لار در شورش هاي حاجي خان لاري كشته شد. با مرگ او چون لار و نواحي اطراف ان به دست حاجي خان افتاد تصميم گرفت با چند هزار تفنگچي خود به شيراز حمله كند اما در بين راه درگذشت و برادرش نصير خان با والي فارس پيمان متاركه جنگ امضا كرد و به لار بازگشت و در انجا اعلام خودمختاري نمود.

نصير خان چون بر بندرعباس هم تسلط داشت با ازدياد سربازان مسلح خود به بنادر خليج فارس، خصوصا بندر تجاري عباس، سعي در اخذ خراج و باج و ماليات از واليان بنادر و تجار خارجي كمپاني هند شرقي نمود.

خود او نيز طي سفري به بندرعباس مدتي را در انجا اقامت نمود و با نمايندگان كمپاني هند شرقي انگليس روابط دوستانه اي برقرار كرد. نصير خان در سال 1165 طي فرماني از سوي شاه اسماعيل سوم و وكيل او به عنوان بيگلربيگي منطقه گرمسير برگزيده شد و سپس از ملا علي شاه حاكم بندرعباس نصف ماليات شهر را خواستار گرديد . وقتي اين پيشنهاد از سوي ملا عليشاه رد شد، نصير خان طي حمله اي ناگهاني عليشاه را دستگير و از سمتش بركنار كرد و برادرزاده اش مسيح سلطان را به جاي او برگماشت، اما بعد ناچار شد به دليل وجهه اي كه ملا علي داشت، مجدد او را حاكم بندرعباس نمايد.

مقارن اين ايام كريم خانبا ازاد خان افغان در حال جنگ بود. نصير خان كه از قدرت كريم خان هراسناك بود، قصد پيوستن به ازاد خان را داشت لذا از فرصت استفاده كرد به بندرعباس امد ملاعليشاه را با خود به لار بازگرداند. سال بعد مجددا او را به بندرعباس بازگردانيد ولي خانواده اش را به عنوان گروگان نزد خود در لار نگه داشت. در اثر تعديات نصير خان و دست نشانده او مسيح سلطان نسبت به اعضاي كمپاني هند شرقي، انان ناچار شدند دفتر بازرگاني خود را در بندرعباس تعطيل كنند و به بندر بصره بروند. اين امر به لحاظ موقعيت تجارت خارجي بندرعباس، ضربه اي اساسي بر اقتصاد وارد نمود.

در ايامي كه كريم خان زند در كازرون انتظار حمله مجدد ازاد خان افغان را مي كشيد، طي پيامي به نصير خان خواستار اعزام نيروي كمكي شد. اما نصير خان كه شكست وكيل را پيش بيني مي كرد، از ارائه هرگونه كمكي سرباز زد.

كريم خان پس از شكست دادن ازاد خان در نبرد كمارچ به تلافي اين ناسپاسي نصير خان، عازم لار شد تا حاكم خودمختار ان را تنبيه كند اما وقتي با درخواست عفو او مواجه شد، با گرفتن پيشكش نصير خان را در سمت خود ايفا كرد.





:: موضوعات مرتبط: تاريخشناسي لارستان , ,
:: برچسب‌ها: , لارستان کهن , لارستان در دوره زندیه , کریم خان زند و لارستان , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








زمین باقی می ماند اما انسان فانی است،انسان به جهان چشم می گشاید،اما دوباره در قعر خاک مدفون می گردد.زندگی بس کوتاه است،اما جهان در مکان جاوید خود پایدار باقی می ماند. partnering with Indigenous peoples to Defend their Lands، Languages، and Cultures

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان استان من لارستان و آدرس bazigar.Loxtarin.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار می گیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com